Rustdag, maar niet voor Gwen

http://www.sjaakmartens.nl/wp-content/uploads/2015/01/RM_08_01_00961.jpgRustdag, maar niet voor Gwen

De rustdag is fijn voor de rijders. Sjaak heeft de hele dag zo veel mogelijk gelegen en uitgerust om zijn lijf de nodige rust te geven. Laat in de middag lag hij nog in zijn tent. “Zo even eten en mijn spullen klaar maken voor morgen en dan mijn bed weer terug in “, zei Sjaak. Gelijk heeft hij.

De rustdag voor de motorrijders is werkdag voor de monteurs. De motoren worden eens extra onder handen genomen omdat er nu de hele dag tijd is om alles eens rustig te bekijken. Kaal strippen, alle waardes meten, zo nodig, of preventief onderdelen vervangen en weer dichtbouwen.

Gwen Cuppen is de stille kracht achter Sjaak Martens. Zonder goede monteur begint een motorrijder ook niet veel. De hele rally hangt af van de staat van de motor. Blind vertrouwen heeft Sjaak in Gwen. Gwen is al een paar keer als monteur mee geweest naar Dakar. In eerdere edities was hij mee als monteur van Henk Knuiman. Henk Knuimen, die alle edities die hij heeft gereden – maar liefst 10 – heeft uitgereden.
Voor Gwen was de motor van Sjaak wel nieuw. De motoren van Henk Knuiman waren nog uitgerust met carburateur in plaats van injectie. De motoren waren zo nieuw dat er niet eens boeken van waren om uit te leren of om in na te kijken wat bijvoorbeeld een bepaalde waarde moet zijn. Gwen heeft daarom alle beginwaardes opgeschreven zodat hij daar op terug kan kijken of alles nog goed is. Slim opgelost. Van Henk Knuiman heeft hij geleerd om met lijstjes te werken. Henk was altijd een pietje precies. Met die lijstjes werkt Gwen nog steeds maar dan aangepast op de injectie dus er zijn een paar kleine dingetjes veranderd.

Rallymaniacs deed een interview met Mark Wassink, de monteur van Hans Vogels en met Gwen. Daarin werd onder andere gevraagd of er verschil was voor Gwen om met Henk of Sjaak te werken. “Ze zijn allebei heel erg precies, maar voor Sjaak moet de motor eruit zien om door een ringetje te halen. Elk boutje moet eruit zien zoals het er vanaf de fabriek uit zag. Het mag eigenlijk niet te zien zijn dat er aan gesleuteld is. Optisch is hij dus veeleisender dan Henk” zegt hij lachend.

Als de heren coureurs morgen van start gaan, begint de rustdag van de heren monteurs. Gert-Jan Reijnders is de chauffeur van de servicetruck en manus van alles. Hij zorgt erg goed voor de monteurs die eerst onderweg zijn naar het volgende bivak, om vervolgens vrij snel aan het werk te moeten. Hans Vogels bijvoorbeeld komt vaak tegelijk met de service aan in het bivak. Gert-Jan zorgt voor een natje en een droogje terwijl de mannen aan het sleutelen zijn en haalt regelmatig de afgelopen olie vast weg en ruimt spullen weer op etc. Toch is het volgens Gwen fijn om even een dagje rustig aan te doen en eens te scheren. Grappig.. Mark Wassink gaf precies hetzelfde antwoord..

Share "Rustdag, maar niet voor Gwen" via

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Meer nieuws over de Dakar
jan 18, 6 jaar ago

Etappe 13, Het zit erop.. De plak is binnen!!

Etappe 13, Het zit erop.. De plak is binnen!!Sjaak Martens reed zijn Husqvarna netjes naar Rosario. Zelfs nu nog kon er zat gebeuren! Uiteraard was niemand van plan om nog iets tussen de start van de special en het in ontvangst nemen van de medaille op het podium in ...

jan 18, 6 jaar ago

Etappe 12, Eigenlijk niets meegemaakt vandaag

Etappe 12, Eigenlijk niets meegemaakt vandaagSjaak Martens had een super mooie dag vandaag. “Ik heb gewoon super lekker gereden op een prachtige proef!” 450 kilometer verbindingsroute en 481 kilometer proef. Met het podium in Rosario in het zicht was het een proef om voorzichtig te benaderen. ...

jan 18, 6 jaar ago

Etappe 11, Tot de tank in de modder

Etappe 11, Tot de tank in de modder“Wat een dag hadden we weer zeg.. De hitte was niet te beschrijven.” Sjaak Martens besloot in de loop van de dag om helemaal niet meer aan het klassement te denken en gewoon maar op standje overleven te proberen de finish ...