Etappe 9, Die 185 kilometer leken er wel 500 te zijn.

Etappe 9, Die 185 kilometer leken er wel 500 te zijn.

Net zo bizar als etappe 2 vorig jaar.

Sjaak vond het wel een terechte beslissing van de organisatie. De kans op oververhitting en uitdroging is zo groot, dat je op een gegeven moment niet anders meer kan dan de veiligheid van je deelnemers waarborgen.

“Goh ja.. weet je etappe 2 nog van vorig jaar? Nou.. Het was gewoon precies zo..” Duidelijker kon Sjaak het niet uitleggen. Etappe 2 van de Dakar rally vorig jaar was verschrikkelijk. Er lagen zo veel rijders met uitdrogingsverschijnselen langs het parcours, dat het voor de organisatie te onoverzichtelijk werd en er een gebrek aan helikopters ontstond. De etappe werd toen ook ingekort en de rijders eruit gehaald. Voor Sjaak kwam dat bericht toen helaas te laat. Hij was al te ver voorbij het punt waar de rijders een alternatieve route op gestuurd werden en heeft de loodzware etappe toen volbracht, maar daar heeft hij dagen lang last van gehad. Fysiek is dat echt heel zwaar.

“Het gaat wel om mensenlevens hoor.” Vindt Sjaak. “Dus de beslissing van de organisatie was prima! Ik wil ook graag de garantie dat als er echt iets aan de hand is, er geen 20 wachtenden voor me zijn..”
Sjaak kwijt! Uit het zicht van de WP’s.

Wat zijn WP’s nou eigenlijk en wat is het verschil met een CP?
Buiten het zicht reed Sjaak zijn proef. De loodzware proef, wel te verstaan en het was natuurlijk slechts een kwestie van tijd voordat de twijfel en de ongerustheid her en der de intrede deed. De tijdswaarneming van Sjaak deed het niet en hij verscheen nergens in de lijstjes op de diverse websites. Uiteindelijk kwam hij in beeld bij CP1. Een CP is een Check Point en dat is net iets anders dan een Waypoint, afgekort WP. Deze WP’s en CP’s hebben altijd een nummer maar ze komen niet per se met elkaar overeen. In dit geval lag CP1 op de route van vandaag ter hoogte van WP2. De rijders moeten in de proef langs verschillende Waypoints zodat ze de route moeten volgen die uit is gezet. Anders zou iedereen zo rechtstreeks naar het eindpunt kunnen rijden via de kortste route. De Waypints zijn punten die je GPS herkent as je er in de buurt bent. Vooraf geprogrammeerd dus en onbemand. Mis je er eentje, dan krijg je een penalty. De CP’s, de Checkpoints dus, die zijn wel bemand en daar noteren ze iedereen die daar passeert, als een soort van extra controle op de route. Mocht je tracking systeem het nou niet doen, dan krijg je soms een andere mee maar die zien de volgers thuis dan niet, omdat die niet is geregistreerd op de naam van de deelnemer.

Dat nou juist op zo’n heftige dag niet te volgen is waar Sjaak uithangt is dan wel vervelend. Gelukkig kwam er bericht van het thuisfront dat hij had gebeld om te laten weten dat het goed met hem ging. Ze stonden met een groepje bij een benzinepomp en gingen gezamelijk naar het bivak rijden. Heel fijn van Sjaak dat hij er even bij stil staat, dat er thuis waarschijnlijk ongerustheid is tijdens een dag als deze. Hij weet dat het nieuws rondom de rally gevolgd wordt en dat het bericht dat het te gevaarlijk is en de etappe ingekort wordt, het thuisfront ook bereikt.

Het was wel echt heel zwaar..
De snelheid lag laag en het was constant omhoog, naar beneden, en weer omhoog en naar beneden via smalle sporen. Het zand was erg los en de ondergrond onder dat zand was ook niet te vertrouwen. “Onder die fesh fesh lagen keien en zaten er dikke gleuven in de grond. Door die losse poeder die daar op ligt zie je daar niks van. Het was zo opletten en hard werken vandaag. De eerste 40 kilometer he ik echt niet harder dan 40 kilometer per uur gereden. Struiken, scheuren en gaten.. Echt wel afzien hoor. Maar als het een makkie zou zijn allemaal, dan is het geen echte Dakar.” Zei Sjaak later vanuit het bivak.
Als het zo moeizaam gaat en je geen snelheid kunt maken, tikken de af te leggen kilometers niet zo hard weg. “Die 185 kilometer van vandaag.. nou.. die leken er wel 500 te zijn. Zo’n gevoel had ik echt! Maar dat komt omdat je zo moet zeulen met zo’n zware motor op lage snelheid. Dat is echt hard werken!”

Het team dunt uit..
Helaas dunt het team van Sjaak wat uit. Het HT Rallyraid team van Henk Hellegers had vandaag met maar liefst 2 uitvallers te maken, waaronder de Nederlander Hans Smits, die vanwege de hitte op heeft moeten geven. “Ik vind het zo jammer voor hem! Zijn familie is onderweg om er bij de finish bij te kunnen zijn en dan val je uit. Zo zuur!”
We zullen het helaas even moeten doen zonder echte actiefoto’s van vandaag. De fotografen lagen allemaal in de duinen te verpieteren in de hitte om daar de mooiste foto’s te schieten. Helaas voor die hard werkende mensen (want die maken ook uren zeg!) kwam er haast niemand langs omdat de proef drastisch werd ingekort. Daar lig je dan met je goeie gedrag.. Te wachten op iets wat niet komen gaat. Het antwoord op het bericht van de foto-team-chef met duizend maal sorry voor het ontbreken van de actiefoto’s kon natuurlijk niet anders zijn, dan dat het helemaal niet erg was en dat er van de start van de proef nog wel een “gelukkige Sjaak-plaat” binnen was gekomen vandaag.

Share "Etappe 9, Die 185 kilometer leken er wel 500 te zijn." via

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Meer nieuws over de Dakar
jan 18, 2 jaar ago

Etappe 13, Het zit erop.. De plak is binnen!!

Etappe 13, Het zit erop.. De plak is binnen!!Sjaak Martens reed zijn Husqvarna netjes naar Rosario. Zelfs nu nog kon er zat gebeuren! Uiteraard was niemand van plan om nog iets tussen de start van de special en het in ontvangst nemen van de medaille op het podium in ...

jan 18, 2 jaar ago

Etappe 12, Eigenlijk niets meegemaakt vandaag

Etappe 12, Eigenlijk niets meegemaakt vandaagSjaak Martens had een super mooie dag vandaag. “Ik heb gewoon super lekker gereden op een prachtige proef!” 450 kilometer verbindingsroute en 481 kilometer proef. Met het podium in Rosario in het zicht was het een proef om voorzichtig te benaderen. ...

jan 18, 2 jaar ago

Etappe 11, Tot de tank in de modder

Etappe 11, Tot de tank in de modder“Wat een dag hadden we weer zeg.. De hitte was niet te beschrijven.” Sjaak Martens besloot in de loop van de dag om helemaal niet meer aan het klassement te denken en gewoon maar op standje overleven te proberen de finish ...