Etappe 8, Heel de dag trammelant gehad!

Etappe 8, Heel de dag trammelant gehad!

Heel de dag trammelant gehad!
Dat was even knijpen!..

Kun je nagaan zeg.. Je weet ook gewoon niet wanneer het gaat gebeuren. De pechvogel komt gewoon langs wanneer hij zelf wil, ook al is het net pas rustdag geweest en zijn alle motoren weer netjes klaargemaakt.

Het is uiteraard niet zo dat alles wat maar los kan aan zo’n motor, ook echt vervangen kan worden tijdens zo’n rustdag. Dan kun je de halve fabriek wel meeslepen aan materiaal en monteurs. Alles wordt dus nagelopen op speling en of alles nog geborgd zit met een extra ijzerdraadje, de olie wordt vervangen, remmen, ketting, tandwielen etc.

Vol goede moed ging Sjaak Martens dus vanochtend weer op pad. De motor had trouwens ook zoals hij dat zo mooi kan zeggen: “nog geen klap verkeerd gegeven.” ‘Just another day in the office’ zou je haast zeggen. Helaas voor Sjaak liep het een tikkie anders vandaag.

Voor vertrek bij de proef is het nog vaak even benen strekken, ff piesen, beetje ouwehoeren met collega rijders etc. Toen Sjaak terug kwam lopen bij zijn motor die hij gewoon even op de standaard had gezet, viel het hem gelijk op. “Lag er ineens olie onder de motor. Daar had ik geluk mee dat ik erop af kwam lopen. Als je gewoon zit te zitten op je zadel, zie je dat echt niet druppen onder je op de grond. Een andere deelnemer misschien wel, maar die staan ook gewoon hun ding te doen en dan valt het waarschijnlijk helemaal niet zo op.”

Het bleek de kering van het voortandwiel te zijn. Goed.. Nog geen paniek. De 180 km lange proef werd opgevolgd door een neutralisatie van 19 km voordat ze de tweede proef van de etappe moesten rijden en daar zou het serviceteam ook nog zijn. Dat was mooi geluk!

Eenmaal aangekomen bij het team, is er niet genoeg tijd om de kering te vervangen. Het is slechts een stukje van 19 km en de rijders hebben allemaal een sticker met een
starttijd voor de proef na de neutralisatie. Daar moet Sjaak gewoon op tijd zijn. Dus hop een liter erin gegoten en een liter extra mee op zak voor onderweg. Die extra liter was Sjaak eigenlijk best vlot vanaf vond hij zelf. “Ik wilde met het oog op de marathonetappe van morgen, niet te veel risico nemen. Ik heb dus niet afgewacht tot het olielampje ging branden, maar ik ben wel een paar keer gestopt om even door het peilglas in het blok te kijken naar het niveau. Als ik dan niets meer zag, deed ik er weer olie bij.” Het zeek eruit volgens Sjaak. Zijn broek en laarzen zijn een verschrikking! Alles zit natuurlijk onder de olie. Onderweg heeft hij bij een Toyota die hij ergens zag ook nog om olie gevraagd en dat hebben ze hem gelukkig meegegeven.

“Het was best heel lastig!” zei Sjaak. “De etappe zelf was al hartstikke pittig en dan heb je er ook nog zorgen bij. Ik had er een hele kluif aan! Ik heb echt alle zeilen bij moeten zetten om het bivak te halen. Morgen begint het eerste deel van de tweede marathon etappe en dan wil je geen motorschade hebben door te weinig olie in het blok. Dat zou echt klote zijn!” Het was een echt dagje man-and-machine gedurende etappe nr 8. Sjaak zat toch wel een beetje met geknepen billen op de motor omdat hij zich zorgen maakte over het machientje. Als je daar heel druk mee bent in je hoofd, ben je iets minder geconcentreerd aan het rijden waardoor Sjaak ook nog ergens verkeerd reed en iets tijd verloor.

En toch, zoals altijd, sloot hij weer af met een ‘hoorbare’ grijns..

“Maar we zijn er weer!”

Share "Etappe 8, Heel de dag trammelant gehad!" via

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Meer nieuws over de Dakar
jan 18, 2 jaar ago

Etappe 13, Het zit erop.. De plak is binnen!!

Etappe 13, Het zit erop.. De plak is binnen!!Sjaak Martens reed zijn Husqvarna netjes naar Rosario. Zelfs nu nog kon er zat gebeuren! Uiteraard was niemand van plan om nog iets tussen de start van de special en het in ontvangst nemen van de medaille op het podium in ...

jan 18, 2 jaar ago

Etappe 12, Eigenlijk niets meegemaakt vandaag

Etappe 12, Eigenlijk niets meegemaakt vandaagSjaak Martens had een super mooie dag vandaag. “Ik heb gewoon super lekker gereden op een prachtige proef!” 450 kilometer verbindingsroute en 481 kilometer proef. Met het podium in Rosario in het zicht was het een proef om voorzichtig te benaderen. ...

jan 18, 2 jaar ago

Etappe 11, Tot de tank in de modder

Etappe 11, Tot de tank in de modder“Wat een dag hadden we weer zeg.. De hitte was niet te beschrijven.” Sjaak Martens besloot in de loop van de dag om helemaal niet meer aan het klassement te denken en gewoon maar op standje overleven te proberen de finish ...